Front Squat med Kettlebell

Front Squat med Kettlebell som vikt är ett bra alternativ istället för vanlig knäböj med skivstång. En av fördelarna med Front Squat, är att bålen tvingas att hållas upprätt. Eftersom du har vikten framför kroppen. Ytterligare fördelar med övningen är att kroppens knäextensorer får mer fokus än dess höftflexsorer. Sist men inte minst finns det även en stor poäng (för nybörjare), att använda sig av Front Squat, du lockas inte av att lägga på för mycket vikt på stången innan du har rätt teknik, eftersom du då inte klarar av att genomföra övningen. Front Squat i sig ställer även högre krav på rörlighet i överkroppen än vanlig Knäböj.

Viktigt att tänka på I övningen: Under hela övningen är det viktigt att dina magmuskler är aktiverade samtidigt som ryggen ska hållas rak. Gå ner så djupt så att du har minst 95° i knäled.

Muskler som används I övningen:
Primära:
M.Quadriceps
M.Glutesus Maximus
M.Gluteus Medius
M.Erector Spinae
M.Transverus Abdominis
M.Adductor Brevis, Magnus, Longus
M.Tensor fasciae Latae
M.Sartorius
M.Gracilis
M.Deltoideus

Sekundära:
M. Hammtrings
M.Gastrocnemius
M.Soleus
M.Gluteus Minimus
M. Quadratus Lomborum
M.Piriformis

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter