Hur kan du undvika att ”stanna” i din träning ?

En vanlig anledning till varför människor ofta tröttnar på olika saker är ofta för att de inte ser några resultat, med andra ord det sker ingen utveckling och man ”stannar” i sin träning.Inom träning kan scenariot se ut enligt följande. Man börjar träna t.ex. styrketräning  2  gånger/ vecka. Under dessa två träningspass genomförs helkroppsupplägg. De första 6-8 veckorna känner man sig både starkare, piggare, sover kanske lite bättre etc. Alla dessa saker är några av de positiva effekter som styrketräningen i sig har. Dock så krävs det mer än att bara fortsätta träna samma program två gånger/vecka för att vidare utveckling ska ske, det som framför allt krävs är PROGRESSIVITET och VARIATION.

Med detta mens att man utsätter kroppen för lite mer än vad den är van vid. Detta inslag är ett måste för att du ska kunna undvika ”Platån”. I praktiken kan progressivitet innebär att efter en träningsperiod på 6-8 veckor, byts träningsövningarna ut i den program som du följer, övningsordningen ändras, belastningen ökas, vilan mellan seten förändras, antalet muskelgrupper /pass förändras, vilan mellan träningspassen förändras etc. Alla dessa små förändringar tvingar kroppen att anpassa sig till de nya förutsättningarna och för att göra detta svarar kroppen med att öka sin kapacitet (superkompensation).

Ett annat sätt att praktisera progressivitet är att välja svårare övningar. T.ex. att gå från att genomföra axelövningen hantelpress sittandes på en bänk till att genomföra övningen sittandes på en boll. Övningen har försvårats eftersom vi har lagt till en balanskomponent.
Avslutningsvis bör det även sägas några ord om variationen i träningen. Även detta är av betydelse för att en person ska öka sina prestationsförmåga. Dels kan det handla om att träningen i sig ska varieras, dvs. att du som utövare ska välja olika träningsformer  då och då. Detta ger inte bara kroppen en ny utmaning utan det påverkar även motivationen till stor del. Om du bara genomför samma träning gång på gång, kommer du dels inte se några nämnvärda resultat på lång sikt samtidigt som du med största sannolikhet kommer att tycka träningen i sig är tråkig. Så med andra ord om du inte redan nu varierar din träning eller har inslag av progressivitet, börja med det. Då har du chans att nå nya resultat!

Källor:
Hallèn, J., Ronglan,  L T., Träningslära för idrotterna, (Sisu idrottsböcker, 2011).

Skribent: Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter