Morgonpromenad eller löprunda?

En vanlig myt som jag ofta kommer i kontakt med är just, morgonpromenad innan frukost är bättre än en löprunda någon gång under dagen efter frukost, om du vill bli av med överflödigt fett på kroppen.Det finns en liten sanning i detta, nämligen att om du inte har ätit frukost, så kommer kroppen i första hand att använda sig av fett som bränsle under promenaden. Men om du är ute efter att bli av med överflödigt fett och gå ner i vikt är det din totala energiutgift sett över hela dagen som är av intresse. I klartext, din totala energiutgift är viktigare än att du gör av med fett under promenaden om du vill gå ner i vikt.

Ytterligare en faktor att ta lite hänsyn till här är den efterförbränning (EPOC) som sker efter träningen. Hur hög denna blir påverkas av intensiteten (t.ex. % av V02 max), hur länge själva träningen pågår. Om en person skulle ta en promenad på 60 min och jämföra detta med en löprunda på 60 min, så skulle personens EPOC bli lite högre efter löprundan, detta eftersom intensiteten är högre under löprundan. En annan skillnad är också hur länge EPOC sitter i efter själva träningspasset, denna tid kan variera väldigt mycket.

Exempelvis visar en studie (Knab, A M., et al, 2011) att efter ett 45 minuters pass på cykel, vid en intensitet av 72 % av V02 max, uppvisades höjning av EPOC under 14 timmar. Denna höjning motsvarade en total energiutgift på 190 kcal.

Källor:
Costill, D L., et al, Physiology of sport and exercise, (Human kinetics, 2008).

Knab, A M., et al,” A 45-minute vigorous exercise bout increases metabolic rate for 14 hours” In Medicine & Science in sports & exercise, (Sep 2011: Vol 43 issue 9, p. 1643-8.

Skribent: Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter