När används fett som energikälla vid träning?

Som de flesta säkert redan vet, fett är ett viktigt energigivande näringsämne för oss. Utöver detta har fettet även en avgörande betydelse för vårt hormonsystem och immunförsvar. Fettet som finns på våra kroppar fungerar även som isolering och till skydd för våra inre organ. När vi genomför träningspass som varar länge och på en låg intensitet används fett i förstahand som bränsle för kroppen. Vid ca 60-80% (nästan upp till 80 %) av HF max kommer energin i första hand från fett, dvs. ca 50-70% av V02max. Undersökningar med vältränade personer har visat att optimal fettförbränning nås vid 62-63% av V02max.

Vid måttlig intensitet (65 % av V02max) sjunker förbrukningen av fettsyror i plasman, men bidraget av de intramuskulära triglyceriderna (fett inne i muskelcellen) ökar. Även om fett är en energikälla för oss, krävs det mer av våra kroppar för att använda detta som bränsle. Detta har att göra med att fett inte är lika lätt tillgängligt för oss, först måste fettet omvandlas från triglycerider till glycerol och fria fettsyror. Sedan kan de fria fettsyrorna bilda ATP.

Källor:

Jeukendrup, A. m.fl., Idrottsnutrition för bättre prestation, (Sisu idrottsböcker, 2007).

Bangsbo, J., Michalsik, L., Aerob och Anaerob träning, (Sisu idrottsböcker, 2004).

Costill, D.L. and Wilmore, J.H., Physiology of sport and exercise, (Human kinetics, 2004).

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter