SENASTE NYTT

Träningsplanering för motivation

Januari och februari är snart slut. Smekmånaden i löparspåret, gymmet, skidpåret eller vart vi nu rör oss är över. Nyårslöftet och drömmen om en hälsosammare livsstil behöver nytt bränsle för att vi skall hålla ”Beach 2000 någonting” vid liv.

Läs mer

Squat/knäböj

Äntligen dags för oss att titta närmare på basövningen Squat/knäböj. I huvudsak tränas lårmusklerna på framsidan samt flera av musklerna som är viktiga för rörelser i höftled. I squaten tränas även bålstabilitet samtidigt som det ställs krav på rörlighet i Läs mer

TRX-Lunge (Bulgarian lunge)

En enbensövning som är bra om du vill träna upp din balans, benstyrka och core. Det går enkelt att ändra svårighetsgraden genom att lägga till en belastning (klippet visar en kettelbell som belastning). Läs mer

TRX Enbens Squat (pistol)

Är en riktigt bra enbensövning där du både får träna din balans och styrka på ett ben i taget. I och med detta är övningen lämplig för de flesta idrotter (du rör dig med ett ben i taget) samtidigt som du i första hand måste aktivera musklerna på framsidan av låret i Läs mer

Situps med medicinboll

Situps med medicinboll är en rolig och bra bålstabilitetsövning. Förbättra och gör övningen roligare genom att jobba i par och utmana varandra.

Läs mer

Russian Twist

Här visas bålstabilitetsövningen Russian Twist med medicinboll. Russian Twist är en effektiv övning för att utveckla sin bålstabilitet, och utförs genom att rotera kroppen från sida till sida med hjälp av en vikt (t.ex en medicinboll). Läs mer

TRX T-rise

Denna övning är perfekt för dig som vill träna upp baksida axlar och bröstryggen. Dessa muskler kan vara svåra att komma åt när du tränar, samtidigt som de är muskler som är viktiga att träna för kroppshållningen. TRX:en tvingar dig även att aktivera bålkorsetten i Läs mer

Chins 45°

Chins 45° i Smithmaskin är ett bra alternativ till vanliga Chins. Du har framför allt möjlighet att använda Chins 45° som en bra förberedande övning för att sedan övergå till vanliga Chins. En annan fördel med övningen är att du enkelt har möjlighet att justera Läs mer

Front Squat med Kettlebell

Front Squat med Kettlebell som vikt är ett bra alternativ istället för vanlig knäböj med skivstång. En av fördelarna med Front Squat, är att bålen tvingas att hållas upprätt. Eftersom du har vikten framför kroppen. Ytterligare fördelar med övningen är att Läs mer

Vad innebär explosiv styrketräning?

Explosiv styrketräning, även kallad powerträning (P), är en vanlig träningsmetod, främst bland idrotter där det ställs höga krav på att kunna förflytta sig, förflytta någon annan, ändra riktning, få iväg en spark, ett skott, en boll etc., med så hög hastighet som möjligt.
För att förstå Läs mer

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter