Sätt dig själv i fokus när du tränar!

För att du ska lyckas  din träning, är det viktigt att du utgår från dig själv, dvs.  din tidigare träningserfaren, eventuella skador, din ålder och din livssituation. Alla dessa saker bör du ta hänsyn till när du planerar träningen. En del av själva syftet med träningen är ökad livskvalité både på kort och lång sikt.  Träningen i sig ska vara ett positivt inslag i din vardag, där du har tid för dig själv och har möjlighet att fylla på med energi  och rensa tankarna från vardagens bestyr. För att detta ska fungera får inte träningen upplevas som en belastning eller ett måste. Om detta sker kommer  de resultat som du eftersträvar att utebli samtidigt som risken för motivationsbrist ökar.

Ett bra tips är att efter att du har avslutat ett träningspass, ska du även ha lust att träna även nästa dag. Detta betyder inte att du måste träna dagen efter, bara att lusten finns hos dig. En annan viktig del att ta hänsyn till när det gäller din träning är den totala belastningen som finns omkring dig i din vardag. Som nämns tidigare, all träningen är nedbrytande för kroppen och för att du ska bli starkare och bättre krävs vila mellan träningspassen.

Om vi nu lämnar den fysiska belastningen för ett tag och istället fokuserar på de andra sakerna som även är belastningar för oss individer, studier, arbete, relationer, privata åtaganden etc.  Alla dessa sker påverkar oss och därmed även just dina möjligheter att träna. Med just dessa saker i bakhuvudet gäller det att planera sin träning utifrån hur just dina veckor ser ut. Om du vet att en viss vecka kommer att vara otroligt krävande på jobbet, varför då inte planera in detta när du ska lägga in din träning? Lätta på träningsbelastningen och ge kroppen möjlighet till delvis fysisk vila under denna vecka. Nästkommande vecka kan du i stället fokusera mer på träningen.
Detta betyder nu inte att du systematiskt ska hoppa över din träning när du har en stor övrig belastning, bara att du ska anpassa och planera din träning utifrån detta. Börjar du planera din träning enligt detta kommer det säkerligen bli mer naturligt med vila och träningsprogression, där hårdare träningsveckor kombineras med lättare träningsveckor. Detta upplägg kommer  öka chanserna för  att du ska nå dina träningsmål!

Källor:
Hallén, J., Ronglan, L T., Träningslära för idrotterna (Sisu idrottsböcker, 2011).

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter