Ska övningar genomföras i hela rörelseomfånget?

En del övningar inom styrketräning genomförs endast i en del av rörelseomfånget. Antingen väljer individen som tränar att endast träna i den delen där de är som starkast och ibland tränas den delen där individen är som svagast. Metoden ”Power factor training” innebär att träningen endast sker i den starkaste delen av rörelsebanan med partiella repetitioner (reps)och tunga vikter. Fördelen med denna metod är att muskelaktiveringen förbättras i just denna del av rörelsebanan. En annan metod är att partiella reps utförs i den svagaste delen av en övnings kraftkurva. T.ex. i en knäböj med skivstång, sträcker inte individen som tränar ut sina knäleder mellan repsen. Detta möjliggör att musklerna som tränas i övningen får minimal vila, vilket kan ha en positiv påverkan om syftet är muskeltillväxt.

Vilken metod som just du väljer när du tränar bör givetvis utgå ifrån vilket syfte du har med din träning. Tränar du styrketräning för att få motion och öka ditt allmänna välbefinnande är det att föredra att genomföra alla övningar i hela rörelseomfånget. Om du istället, utövar en idrottsgren, ta då hänsyn till idrottens rörelseomfång och anpassa träningen efter detta. Vi blir bra på det vi tränar och musklerna anpassar sig efter hur de får arbeta, vilket i sig påverkar arbetsekonomi och teknik inom olika idrottsgrenar.

Källor:
Thomeé, R., Augustsson, J., Wernbom, M., Augustsson, S., Karlsson, J., Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering (Sisu idrottsböcker, 2008).

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter