Vad är excentrisk träning?

Excentrisk styrketräning brukar ibland kallas ”negativ” styrketräning. Denna styrketräningsform innebär att fokus i rörelsen ligger på den excentriska fasen i rörelsen, dvs. när vikten förs neråt i t.ex. en bicepscurl med hantlar eller när du går ner för en trappa med dina ben. Under den excentriska fasen i en rörelse arbetar musklerna som har lyft upp en vikt under förlängning för att sänka ner vikten.

När du tränar styrketräning kan övningar enkelt ändras till att bli excentriska genom att du lyfter upp en vikt med båda benen/armarna och sedan skiftar till bara en arm eller ett ben när vikten ska lyftas ner.  I Övningen tåhävningar (se bild) sker detta när du först går upp på båda benen (koncentriskt arbete) och sedan sätter ditt ena ben bakom ditt andra och går ner på bara ett ben (excentriskt arbete).  När du använder dig av excentrisk träning är det därför  möjligt att klara av att lyfta belastningar som är större 1 RM (repetition maximum).

Excentrisk träning är en styrkemetod som framför allt lämpar sig för vältränade individer, när det gäller att öka styrkan och muskelvolymen. Ett annat användningsområde är rehabilitering av smärtstillestånd i senor, t.ex. hälsenor samt vid skadeförebyggande träning.

Källor:
Thomeé, R., Augustsson, J., Wernbom, M., Augustsson, S., Karlsson, J., Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering (Sisu idrottsböcker, 2008)

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter