Vad är träningsvärk?

De flesta som tränar har någon gång upplevt en sorts ”stelhet och ömhet” dvs. träningsvärk. Vanligtvis kommer träningsvärken 12-24 h efter träningen och kan vara i tre till fem dagar. Träningsvärken är oftast som värst 48h efter själva träningspasset (Fridén, 1994).
Under flera års tid har det forskats mycket inom området träningsvärk och då främst inom huvudområdet, vad orsakar träningsvärk? Trots detta finns det i dag ingen helt säker teori, om vad träningsvärk är exakt. Det som däremot är säkert är att för att du ska få träningsvärk i, måste träningen innehålla excentriska moment i stor utsträckning. Detta har att göra med att excentrisk träning innefattar en kraftnedgång. Kraftnedgången i sig beror på den kraftutvecklingen som sker under träningen, muskellängden vid excentrisk träning och antalet muskelaktioner som utförs.

En av de senaste teorierna (Yu, 2003) om vad träningsvärk är kommer från svenska forskare. Inom denna teori hävdas det att en ombyggnadsprocess sker i muskelfibrernas myofibriller. Ombyggnaden sker genom tillägg av nya sarkomerer (beståndsdel inne i myofibrillen), vilket bidrar till att myifibrillen förlängs. Tackvare denna process anpassas muskeln till att senare klara av en större belastning. Med andra ord, det är ombyggnadsprocessen av muskelfibrerna som vi upplever som träningsvärk.

Om du vill undvika detta, minska antalet excentriska moment i din träning, starta på låg intensitet under träningspassen och öka den successivt.  Även om många verkar tro att stretching kan minska träningsvärk, så finns det inget vetenskapligt samband mellan stretching och att undvika träningsvärk (Herbert & de Noronha, 2007, McHugh & Ness, 2008).

Källor:
Thomeé, R., Augustsson, J., Wernbom, M., Augustsson, S., Karlsson, J., Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering (Sisu idrottsböcker, 2008).

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter