Vad är VO2 max?

När man pratar konditionsträning och läser litteratur inom området används ofta begreppet VO2max. Detta är ett  mått på den maximala mängden syre som kroppen kan ta upp och utnyttja mätt i liter/min.Faktorerna som påvekar en person VO2 max är kön, kroppsstorlek, ålder och träningsnivå. Friska individers V02 max värde brukar ligger mellan 2-6/L syre/ min.

Utöver L syre/minut anges oftast även värdet ml syre/min/kg. Detta värde ger en tydligare bild på hur bra en person rör sig i förhållande till sin kroppsstorlek. V02max värden hos kvinnor som är  30-40 år, ligger ungefär på 30-35ml/kg. För män är motsvarande siffra 40-45ml/kg. Inom idrotter som har stora krav på konditionen så som längdåkning, ligger testvärdena omkring 80-85ml/kg*min för män. Tittar vi istället på värdet för män inom lagidrotter ligger värdet omkring 60ml/kg *min.

Om man vill du vill testa hur hög din VO2 max är, så görs detta i ett idrottslab.  Vanligtvis genom att du utföra ett arbete under 4-6 min.  Antingen på ett löpband eller på en träningscykel. Under varje minut ökas belastningen genom tyngre motstånd, ökad hastighet  och lutning. Dock bör man vara medveten om att för att få ett så rättvist testvärde som möjligt bör testet utföras grenspecifikt, dvs. är du cyklist så ska testet genomföras på en cykel och är du löpare ska löpning användas i testet.

Källor:
Bangsbo, J., Michalsik, L., Aerob och Anaerob träning, (Sisu idrottsböcker, 2004).

Frøyd, C  mfl., Uthållighet, träning som ger resultat (Sisu idrottsböcker, 2006).

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter