Varför pulsträna?

Oavsett vilken sorts uthållighetsträning som du bedriver så anpassar sig din kropp efter just den belastning som din träning innebär. I och med detta så måste din träning vara tillräckligt belastande, för att du ska ha möjlighet att förbättra din uthållighet.Utöver själva träningsbelastningen, måste din träning genomföras regelbundet samt stegras då och då.

Med hjälp av en pulsklocka har du framför allt möjlighet att på ett enkelt sätt ha koll på träningsbelastningen, dvs.  få ett kvitto på hur hårt du tränar utan att behöva genomföra din träning inne i ett testlaboratorium, detta eftersom pulsklockan visar hjärtats aktivitet. I och med att du får en direkt överblick över din puls, kan du enkelt styra din träning mot just dina mål och se till så att du utvecklar din träning hela tiden. Ytterligare en stor fördel med att pulsträna är att du kan minska risken för att du ska träna för hårt och på sikt drabbas av skador. Du har även möjlighet att effektivisera din träningstid om du pulstränar i och med att, när du väl tränar vet du att du tränar på rätt puls (eller inom rätt pulszon).

Det gäller dock att vara medveten om att pulsen är specifik beroende på vilken träningsform som du väljer. Exempelvis har de allra flesta inte samma maxpuls på cykel som vid löpning. Sist men inte minst får du inte glömma att en pulsklocka bara visar arbetsbelastningen i ditt aerobasystem (kroppens energisystem med tillgång till syre).

Källor:
Larsson, F., Mattsson, M., Pulsträning, (Sisu idrottsböcker, 2012).

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter