Varför ska du värma upp?

Huvudsyfte med uppvärmning är att minska risken för skador och att ha möjlighet att öka prestationsförmågan. Framför allt sker en rad fysiologisk processer i kroppen när vi värmer upp. Dessa är,

  • Muskel- och kroppstemperatur ökar.uppvärmning
  • Enzym aktiviteten ökar.
  • Syret avges enklare från blod till muskler.
  • Snabbare nervimpulser.
  • Snabbare anpassning av blodomloppet och andningen inför nästkommande aktivitet.
  • Bättre aktivering av svettkörtlarna.

Alla dess processer kan bidra till att vi kan öka vår prestationsförmåga när vi utövar olika träningsformer och därför bör alltid någon form av uppvärmning ske innan själva huvud träningsformen påbörjas.

Vad kan ske om du inte värmer upp?

Som nämnts tidigare så ökar muskeltemperaturen under uppvärmning. Om du inte värmer upp eller bara gör det ”halvbra” finns risk för skador. Framför allt handlar det om att en ”kall” muskel inte är tillräckligt elastisk för att klara av att hantera de kraftiga kontraktioner som kan ske vid plötsliga belastningar när en träningsform startar. Uppvärmda muskler har oftast bindväv som är mer elastisk.

 

Källor:
Bangsbo, J., Michalsik, L., Aerob och Anaerob träning, (Sisu idrottsböcker, 2004).

Bishop, D., “ Warm Up II Performance Changes Following Active Warm Up and How to Structure the Warm Up”. In Sports Medicine, ( No 7, 2003).

Svendsen, T M., Enoksen, E., Weinholdt, T. ,Vilberg A., Major J., Olsen E., Wulff Helge, E & J., Idrottens träningslära, (Sisu Idrottsböcker, 1997).

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter