Vätska

När vi tränar gör kroppen sig av med värme genom att svettas. Det som framför allt händer är att när kroppstemperaturen ökar så svettas du mer, detta sker för att undvika överhettning. Hur mycket just du svettas vid olika träningsformer beror framför allt på, miljön som du vistas i, temperatur, luftfuktighet, vind,  kroppsstorlek och basalmetabolism.

vätskaRedan vid en minskning av vätska i kroppen som motsvarar 2 % av kroppsvikten försämras uthållighetsförmågan. Pulsen ökar och kroppstemperaturen ökar pga. vätskebristen som uppstår. Därför är det viktigt att alltid ha fyllt på med vätska innan träningspassen startar samtidigt som vätskeintag under själva träningspasset är att föredra.

Nästa fråga blir givetvis, hur mycket väska behöver man dricka under träning? Rekommendationen från American Collage Of Sport Medicine ( ACSM) är följande,

  • För att skapa vätskebalans bör 400-600 ml vätska intas 2 timmar innan aktiviteten.
  • Under själva aktiviteten drick 150-350 ml vätska/15-20 min.
  • Efter träning bör minst 450-675 ml/ 0,5 kg kroppsvikt som förloras under aktiviteten.
  • Sportdrycker som innehåller kolhydratkoncentration på 4 %-8 % med ett saltinnehåll på 0,5-0,7 g7L är att föredra om en aktivitet pågår längre än 1 h.

Källor:
Costill, D L., Wilmore, J H., Physiology of sport and exercise, (Human kinetics, 2004).

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter