Viktnedgång…

Innan vi går in närmare på lite enkla tips hur du bör tänka och genomföra en viktnedgång ska vi börja med att konstatera, ALL VIKTNEDGÅNG bygger på att du ska göra av med mer energi än vad du får i dig via mat och dryck! Även om det finns många olika typer av måltidsersättningar, tillskott etc. som påstås hjälpa just dig att gå ner i vikt, bara du börjar äta dem.

Om du vill lyckas med en viktnedgång och sedan även hålla vikten, görs detta enklast genom att kombinera motion och ny kosthållning. När det gäller själva kosthållningen är det framför allt viktigt att du fokuserar på att få ner mängden ”näringsfattiga” livsmedel, dvs. snacks, godis, läsk och snabbmat. Om du är en person som äter stora mängder av dessa livsmedel, kommer tyvärr motionens inverkan på ditt totala energiintag vara relativt liten. Så med andra ord, äter du mycket ”näringsfattiga” livsmedel, starta med att skär ner på dess om du vill ner i vikt.

Utöver detta bör du se över ditt totala intag och framför allt fördelningen av kolhydrater och fett. Båda dessa grupper av mat är viktiga för oss, som energikällor. Dock gäller det att äta dessa livsmedel i en mängd som står i förhållande till hur mycket just du rör på dig varje dag.

Nästa sak att lägga vikt vid, är att basera all din mat på ”rena” råvaror som tillagas från grunden (fisk, kött, fågel, potatis, råris, bönor, linser, frukt och grönsaker) dvs. inte hel- eller halvfabrikat.

Den fjärde delen att se över är dina portionsstorlekar och dess innehåll. För att du ska gå ner i vikt, bör du äta mindre portioner än vad du brukar göra. Samtidigt ska du rikta in dig på att höja ditt proteinintag, dvs. ät mer proteinrik mat än proteinfattig. Den proteinrika maten mättar betydligt bättre.

Sist men absolut inte minst, du måste öka mängden motion för att gå ner i vikt. Detta görs bäst genom att kombinera styrketräning och uthållighetsträning. Styrketräningen i sig, bidrar till att du får mer muskler på kroppen, vilket betyder att din kropp kommer att kräva mer energi. Uthållighetsträningen förbättrar dels hjärtats styrka (slagvolym, minutvolym etc.) samtidigt du får fler kapillärer som i sin tur påverkar din förmåga att förbränna fett. Utöver detta påverkar träningen i sig din insulinkänslighet. Insulin är ett viktigt hormon för våra kroppar, det öppnar upp cellerna och bidrar till att vi kan få blodsocker. När du tränar förbättras din insulinkänslighet dvs. du kommer att behöva en mindre mängd av hormonet insulin för att ta hand om en viss mängd blodsocker.

Källor:
Costill, D.L., et al., Physiology of sport and exercise, (Human kinetics, 2007).

Sundin, A., Optimal viktminskning 2 – Minimålsmetoden, (NGruppen förlag, 2011).

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter