Vilka hälsoeffekter kan vi få genom styrketräning?

Styrketräning har under de senaste åren blivit en allt vanligare aktivitet  inom träningsområdet. Styrketräningen i sig gör oss inte bara starkare, utan kan även ha effekt på en rad andra faktorer som påverkar hur friska vi är både som unga och när vi blir äldre.

Följande positiva effekter kan du få genom styrketräning,

  • Sänkt puls vid submaximal belastning
  • Större hjärta, vilket leder till ökad slagvolym
  • Sänkt blodtryck ( framför allt hos individer med högt blodtryck)
  • Ökad insulinkänslighet och förbättrat glykosupptag, vilken kan förebygga diabetes
  • Minskad risk för att utveckla övervikt, eftersom ökad muskelmassa ger en högre ämnesomsättning i vila
  • Minskad risk för att utveckla benskörhet (Osteoporos)

Källor:
Costill, D L., Wilmore, J H., Physiology of sport and exercise, (Human kinetics, 2004).

Tompkins, C L et al., ”Effects of Physical Activity on Diabetes Management and Lowering Risk for Type 2 Diabetes”. In American Journal of Health Education, (No 5, Sep-Oct 2009).

Skribent:
Sandra Rusk

Kommentera

MÅNADENS FRÅGA

Hur får du in din träning i vardagspusslet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Twitter